دی ۱۳۹۳ - شماره ۴۸۴

روی جلد: سمیرا حسن‌پور در «تمشك»، ساخته سامان سالور، عكس از: پویان آقا بابایی

سینمای ایران
فلاش
بك: پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها
خشت و آینه: غم غربت و کوچ هنرمندان/ شما دل‌تان تنگ نشده؟/ سِلفی‌های داغ/ نقد و مستند/ آداب تماشای مستند/ امان از گویش فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی
رویدادها: فیلم‌های تازه: اسب سفید پادشاه (محمدحسین لطیفی)، مرگ ماهی (روح‌الله حجازی)، یک شهروند کاملاً معمولی (مجید برزگر)، عین شین قاف (قاسم جعفری)، خندههای آتوسا (علیرضا فرید)، پل خواب (اکتای براهنی)، جنجال در عروسی (رضا خطیبی‌سرابی)/ معاون نظارت و ارزشیابی سر صحنه‌ی فیلم‌های سینمایی: صحنه‌ی دوست کجاست؟/ گپی با ژان‌ماری بوله، فیلم‌بردار و متخصص هماهنگی سه‌بعدی فیلم جنجال در عروسی: آینده‌ی روشن سینمای سه‌بعدی/ پنج سالن سینمای مجهز در مجتمع چارسو در مرکز تهران: از هارلم تا کارتیه‌لاتن/ نمایش فیلم در شهرهای فاقد سینما: امتیازی برای نام‌های ممتاز/ داستان پردست‌انداز یک شورا: شورای عالی سینما چه‌کاره است؟ [ادامه]



چشم‌انداز


افسانه‌های مقوایی

دوباره بنواز سام (۵۹): نگاهی به فیلم‌های «لورنس عربستان» و «دکتر ژیواگو»

شاهپور عظیمی

پوراحمد چه‌طوری وارد زندگی ما شد؟!

به بهانه‌ی‌ توزیع «پنجاه قدم آخر» در شبكه‌ نمایش خانگی

محمد محمدیان

ذوالفنون؛ به مفهوم واقعی كلمه

یادی از مرتضی احمدی

علی شیرازی

لینكلیتر، بدون رقیب، محبوب شد!

جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان (ویژه‌ی فصل پاییز، ۱۳۹۳)

رضا حسینی

مردی که بود و نبود

دوباره بنواز سام (۵۸): نگاهی به «شمال از شمال غربی» اثر آلفرد هیچكاك

شاهپور عظیمی

سرود مرگ

دوباره بنواز سام (۵۷): نگاهی به «مرد سوم» اثر کارول رید

شاهپور عظیمی

بیا و بنگر

دوباره بنواز سام (۵۶): نگاهی به «هفت سامورایی» اثر آكیرا کوروساوا

شاهپور عظیمی

دگرگونی در گیشه‌ی نمایش سینماهای چین

دگرگونی در گیشه‌ی نمایش سینماهای چین

كیكاووس زیاری

خیره به مغاک

دوباره بنواز سام (۵۵): نگاهی به «تلألو» ساخته‌ی استنلی كوبریك

شاهپور عظیمی

مردی که از اسب افتاد

دوباره بنواز سام (۵۴): نگاهی به «اسب کهر را بنگر» ساخته‌ی فرد زینِمان

شاهپور عظیمی

نگاه روز

آینه چون نقش تو بنمود راست...

مهرزاد دانش

عروج انسان

دوباره بنواز سام (۵۳): نگاهی به «عروج» ساخته‌ی لاریسا شپیتکو

شاهپور عظیمی

آشتی با محصولات بومی

موفقیت‌های تازه‌ی سینمای نروژ

كیكاووس زیاری

فلاش‌بك ۴۸۱

پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها


مردی که نمی‌خواست سلطان باشد

دوباره بنواز سام (۵۲): نگاهی به «همشهری کین» ساخته‌ی اورسن ولز

شاهپور عظیمی

پول‌های خروشان

«دریاسالار» و ركوردشكنی تازه در سینمای كره جنوبی

كیكاووس زیاری

همه‌اش فیلم است!

دوباره بنواز سام (۵۱): نگاهی به «توطئه‌ی خانوادگی» ساخته‌ی آلفرد هیچكاك

شاهپور عظیمی

چهل میلیون غایب

سینمای ایران، محروم از ظرفیت‌های بالقوه‌اش

محمدرضا صدرعاملی

داستان‌هایی كه باید روایت شوند

حرف‌های ژولیت بینوش درباره فیلم‌های جدیدش «هزار بار شب‌به‌خیر» و «گودزیلا»

ترجمه‌ی مریم شاه‌پوری

بازسازی فیلم موفق هندی

تعریف «داستان» هندی به زبان انگلیسی

كیكاووس زیاری

بازی‌های مفرح

به بهانه‌ی بازی پرویز پرستویی در فیلم «امروز»

مهرزاد دانش

روایت یک شکست

دوباره بنواز سام (۵۰): نگاهی به «زنده‌باد زاپاتا» ساخته‌ی الیا كازان

شاهپور عظیمی

فلاش‌بك ۴۸۰

پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها


این‌جا چراغی روشن است

گزارش اكران: ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور


یک تراژدی آمریکایی

دوباره بنواز سام (۴۹): نگاهی به «مکانی در آفتاب» ساخته‌ی جرج استیونس

شاهپور عظیمی

نگاهی دیگر به فیلم، بازتاب‌ها و گپی با پاتریشا آركت

ادامه‌ی نمای درشت شماره‌ی ۴۸۰ درباره فیلم «پسر بودن»

رضا حسینی

ژرار دوپاردیو و ژانر كودك

تلاش‌هایی برای رونق سینمای روسیه

كیكاووس زیاری

فیلمی درباره کشتن

دوباره بنواز سام (۴۸): نگاهی به «می‌خواهم زنده بمانم» اثر رابرت وایز

شاهپور عظیمی

عصر معصومیت

به بهانه‌ی مرگ شرلی تمپل - بخش دوم

ترجمه‌ی حسین عیدی‌زاده

خورشید حقیقت

دوباره بنواز سام (۴۷): نگاهی به «ای مثل ایکار» ساخته‌ی هانری ورنوی

شاهپور عظیمی

جنگل سنگی را بنگر

فلاش‌بك: به بهانه‌ی هشتاد سالگی پدیده‌ای به نام «تارزان»

حمیدرضا صدر

کودکی در سینما

به بهانه‌ی مرگ شرلی تمپل، یكی از محبوب‌ترین كودكان تاریخ سینما - بخش اول

ترجمه‌ی حسین عیدی‌زاده

وس اندرسنِ خاص و مثل همیشه محبوب!

پنجمین جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان

رضا حسینی

نگاه روز

اسکار و فرصت‌های از دست ‌رفته و پیش رو

مهرزاد دانش

گزارش


قصه‌های دیدنی ناتمام

گزارش شصت‌ودومین جشنواره‌ی مانهایم-هایدلبرگ (آلمان)

منوچهر نجف‌پور

گفت‌وگو


داستان‌های تو در تو

گفت‌وگو با وس اندرسن درباره فیلم موفقش «هتل بزرگ بوداپست»

ترجمه‌ی رضا كاظمی

لیو اولمانِ جوان

گفت‌وگو با جسیکا چستین بازیگر فیلم «دوشیزه جولی»

ترجمه‌ی لیلا بهشاد

ایستگاه تصفیه‌ی خون

گفت‌وگو با گیرمو دل تورو درباره‌ی سریال «گونه»

ترجمه‌ی رضا كاظمی

بازیگری موهبت است

گفت‌وگو با کوین کلاین به بهانه‌ی فیلم جدیدش «بانوی كهن‌سال من»

ترجمه‌ی‌ عقیل قیومی

جاده تنهایی

گفت‌وگو با هیلاری سوانك درباره وسترن «مرد خانه» ساخته‌ی تامی لی جونز

ترجمه‌ مریم شاه‌پوری

فیلم‌سازی به مثابه روان‌درمانی

گفت‌وگو با آل‌ پاچینو و دیوید گوردن گرین به بهانه‌ی فیلم «مَنگِلْهورن»

ترجمه‌ی عقیل قیومی

«سرگیجه»، «مستاجر» و كوبریك

گفت‌و‌گو با دنی وینوو كارگردان فیلم «دشمن»

ترجمه مریم شاه‌پوری

مفید و خطرناک!

گپی با وحید وکیلی‌فر کارگردان «تابور»

محسن جعفری‌راد

باید حمایت می‌شدم

گپی با حسین امینی به بهانه‌ی كارگردانی اولین فیلمش «دو چهره‌ی جانیوری»

ترجمه‌ی رضا حسینی

همیشه جای پیشرفت هست

گفت‌وگو با كلینت ایستوود به بهانه‌ی فیلم جدیدش «پسران جرسی»

ترجمه‌ی مریم شاه‌پوری

آرزوهای درخشان

گفت‌وگو با برندان گلیسن به بهانه‌ی فیلم‌های جدیدش از جمله «كالواری»

ترجمه‌ی عقیل قیومی

یك آدم معمولی قهرمان

گفت‌وگو با استیون نایت درباره «لاك»، «تام هاردی» و «قول‌های شرقی ۲»

ترجمه‌ی مریم شاه‌پوری

ضیافت رنگ‌های غلیظ

گفت‌وگو با علیرضا برازنده فیلم‌بردار «آرایش غلیظ»

گفت‌و‌گو كننده: بهناز شیربانی

نقد و بررسی


صدای سخن عشق

برداشت اول (۱۱): نگاهی به فیلم «تئوری همه چیز»

هومن داودی

نقد خوانندگان - ۲۲

نگاهی به فیلم‌های ایرانی «بیگانه» و «ماهی و گربه» و فیلم خارجی «ناهمگون»

خشایار سنجری/ دامون قنبرزاده/ سپیده سامی

فیلم‌های روز جهان

نگاهی به فیلم‌های «نگهبانان کهکشان»، «مازگریز» و «مرد نوامبری»

مهرزاد دانش

فانتزی موفق، درام ناموفق

برداشت اول (۱۰): نگاهی به فیلم‌های «هابیت: نبرد پنج ارتش» و «فاكس‌كچر»

هومن داودی

سد

سینما‌-حقیقت (۱۷): نگاهی به مستند «فیه ما فیه»

مهرزاد دانش

بی‌خدا، بی‌عشق، بی‌زندگی

برداشت اول (۹): نگاهی به فیلم «خروج: خدایان و شاهان» اثر ریدلی اسكات

هومن داودی

نقد خوانندگان - ۲۱

نگاهی به فیلم‌های «ماهی و گربه»، «پرویز» و «ساكن طبقه وسط»

امیر عربشاهی/ خشایار سنجری/ علی نیكجو

فیلم‌های روز جهان

نگاهی به فیلم‌های «بابادوك» و «انبار شماره ۱۰»

مهرزاد دانش

نقد خوانندگان - ۲۰

«ماهی و گربه» و چند نگاه دیگر

فریدون کریمی/ مصطفی اصغری/ حمیرا افشار

فیلم‌های روز جهان

نگاهی به فیلم «خانه‌به‌دوش» ساخته‌ی دیوید میكاد

محسن جعفری‌راد

هویت ازدست‌رفته

سینما-حقیقت (۱۶): نگاهی به مستند «اهالی خیابان یک‌طرفه»

مهرزاد دانش

سوپررئالیسم جادویی

برداشت اول (۸): نگاهی به فیلم «بردمن» اثر آلخاندرو گونزالس ایناریتو

هومن داودی

فیلم‌های روز جهان

نگاهی به فیلم «تحت‌تعقیب‌ترین مرد»

هومن داودی

دنیا کافی نیست

برداشت اول (۷): نگاهی به فیلم «میان‌ستارهای»

هومن داودی

عشق و جنون

برداشت اول (۶): نگاهی به فیلم‌های «شش قهرمان بزرگ» و «شبگرد»

هومن داودی

فیلم‌های روز جهان

نگاهی به فیلم‌های «چه می‌شود» و «عمر»

هومن داودی

لذتِ انتقام

برداشت اول (۵): نگاهی به فیلم «جان ویك»

هومن داودی

نقد خوانندگان - ۱۹

نگاهی به فیلم‌های «ماهی و گربه» و «دوباره شروع كن»

خشایار سنجری/ امیر عربشاهی

پیرنگ دراماتیک

سینما-حقیقت (۱۵): نگاهی به مستند «حیات در بیابان»

مهرزاد دانش

پسر كه ناخلف افتد...

برداشت اول (۴): نگاهی به فیلم «مامان»

هومن داودی

شیرجه در فنجان

نقدی بر فیلم «خانوم» ساخته‌ی تینا پاكروان

محسن جعفری‌راد

خشونت و فاجعه

برداشت اول (۳): نگاهی به فیلم‌های «خشم» و «دختری كه رفت»

هومن داودی

نقد خوانندگان - ۱۸

نگاهی به فیلم‌های «كلاشینكف» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»

خشایار سنجری

یک فیلم پرده عریض

نگاهی دیگر به «آرایش غلیظ»

محسن بیگ‌آقا

گم‌شدگان

برداشت اول (۲): نگاهی به فیلم‌های «متعادل‌كننده» و «مازگریز»

هومن داودی

فیلم‌های روز ایرانی

نقدی بر فیلم «خانوم» ساخته‌ی تینا پاكروان

نیكان نصاریان

نقد خوانندگان - ۱۸

نگاهی به فیلم «آتش‌بس۲» ساخته‌ی تهمینه میلانی

یاسمن خلیلی‌فرد

دلشدگان

نگاهی به «خواب‌زده‌ها» ساخته‌ی فریدون جیرانی

رضا حسینی

مستند سوخته

سینما-حقیقت (۱۴): نگاهی به مستند «در قلب سیستان»

مهرزاد دانش

درخت تو گر بار دانش بگیرد...

برداشت اول (۱): نگاهی به فیلم «لوسی»

هومن داودی

تماشایی اما فراموش‌شدنی

نگاهی به «مردان ایكس: روزهای آینده‌ای سپری‌شده»

هومن داودی

غول‌های هنرمند

نگاهی به مستند «نسل آهن» ساخته‌ی ولاد یودین

رضا حسینی

فیلم‌های روز ایرانی

نقد‌هایی بر فیلم‌های «آرایش غلیظ» و «كلاشینكف»

مهرزاد دانش | مازیار معاونی

شاعر زباله‌ها

سینما-حقیقت (۱۳): نگاهی به مستند «کمی بالا‌تر»

مهرزاد دانش

شُرب مدام تصویرها و صداها

نگاهی دیگر به فیلم «او» (Her)، بر مبنای نظریه‌ی «وانمایی» ژان بودریار

محمد هاشمی

نقد خوانندگان - ۱۶

نگاهی به «امروز» و دو فیلم خارجی «دشمن» و «جو»


چرخه‌ی خشونت

سینما-حقیقت (۱۲): نگاهی به مستند «خون‌مردگی»

مهرزاد دانش

با عشق، باز زیستن در سپهر دین

نگاهی به فیلم «نوح» از دیدگاه فلسفه‌ی «اصالت وجود» كی‌یر كه‌گور

محمد هاشمی

یادداشت‌هایی بر سه فیلم

«رد كارپت»، «امروز» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند»

محسن بیگ‌آقا

درد و سایه و سکوت

زنان، تنهایی و مادران «امروز»

ریحانه عابدنیا

پنچری کوچک، پنجری بزرگ *

نگاهی به فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»

محسن جعفری‌راد

حکایتی پرسوز از غارت و تخریب

سینما-حقیقت (۱۱): نگاهی به مستند «سوز»

مهرزاد دانش

فیلم‌های روز جهان

نگاهی به فیلم‌های «فقط عشاق جان به در بردند»، «آن‌ها با هم آمدند» و «ریو ۲»

هومن داودی

شأن مستند

سینما-حقیقت (۱۰): نگاهی به مستند «حاج كاظم»

مهرزاد دانش

نقد خوانندگان - ۱۵

نگاهی به فیلم‌های «رد كارپت/ فرش قرمز» و «امروز»

مرتضی اسماعیل‌دوست

اتفاق در بی‌اتفاقی

سینما-حقیقت (۹): نگاهی به مستند «خاطراتی برای تمام فصول»

مهرزاد دانش

فیلم‌های روز جهان

نگاهی به «تشنه‌ی سرعت» و «خرابكاری»

رضا حسینی

قهرمان بی‌ادعا

نگاهی به فیلم «امروز» (رضا میركریمی)

نیکان نصاریان

فیلم‌های روز جهان

نگاهی به فیلم‌های «نوح»، «زیر پوست» و «پسر كو ندارد نشان از پدر»

مهرزاد دانش

مستندساز اشتباه می‌كند

سینما-حقیقت (۸): نگاهی به مستند «خدا اشتباه نمی‌کند»

مهرزاد دانش

نقد خوانندگان - ۱۴

نگاهی به فیلم‌های «نشانی از گناه» و «زندگی پنهان والتر میتی»





منبع:       :http://www.film-magazine.com/